حالا كه حرف از گوشه در موسيقي ايراني شد، بد نيست راجع به آن نيز اطلاعاتي داشته باشيم. در حقيقت گوشه به عنوان كوچكترين و مهمترين عنصر در موسيقي سنتي ايراني به شمار ميرود.
اصطلاح گوشه در موسيقي ايراني
حالا كه حرف از گوشه در موسيقي ايراني شد، بد نيست راجع به آن نيز اطلاعاتي داشته باشيم. در حقيقت گوشه به عنوان كوچكترين و مهمترين عنصر در موسيقي سنتي ايراني به شمار ميرود. از بهم پيوستن چند گوشه نيز آواز يا دستگاه شكل ميگيرد. رديف موسيقي دستگاهي متد آموزش و يادگيري دستگاه هاست پس براي يادگيري هر دستگاه بايد رديف ها را اموخت تا از طريق آنها با ادبيات و جملات موسيقي ايراني آشنا شويد. اساتيد بزرگ موسيقي ايراني هر كدام رديف مخصوص به خودشان را دارند كه ملهم از نحوه تفكر و حس و حال و مكتب هر استاد است اما عليرغم اين تفاوت هاي جزيي در كل رديف اساتيد مختلف از لحاظ ساختار ي شباهت زيادي با هم دارند.هر نوازنده موسيقي ايراني با فراگيريگوشههاي موسيقي ايراني با تمرين و ممارست مي تواند بر اساس اين گوشه ها بداهه نوازي انجام دهد.
انواع گوشههاي موسيقي ايراني
هر گوشه ميتواند اسم خاصي داشته باشد و به مكتب و دستگاه خاصي نيز تعلق داشته باشد. اين گوشهها در رديفهاي مختلف نيز تفاوت دارند. براي مثال در دستگاه شور، رديف ميرزا عبدالله ۲۵۰ گوشه دارد. اما در رديف محمود كريمي، فقط ۱۴۵ گوشه وجود دارد. متخصصهاي موسيقي چون محمد رضا لطفي، هرمز فرهت، ژان دورينگ و …گوشهها را به دستههاي مختلفي تقسيم ميكنند.
گوشههاي دستگاه شور
از آنجا كه گوشههاي دستگاه شور در رديف محمود كريمي و ميرزا عبدالله متفاوت است، ما فقط مهمترين آنها از جمله درآمد رهاب ،شهناز، رضوي،قرچه و حسيني را ذكر كردهايم.
گوشههاي دستگاه سهگاه
درآمد سهگاه،زنگ شتر، جغنايي،كرشمه، شاه ختايي، مثنوي، زابل، نفير، مسيحي، مويه، بسته نگار، مخالف، نغمه، حزين
گوشههاي دستگاه چهارگاه
درآمد، پيشزنگوله، نغمه، كرشمه، مويه، زنگ شتر، زابل، بسته نگار، فرود، حصار ، مخالف، حاجي حسني، مغلوب، نغمه، حزين، حدي، پهلوي، رجز، منصوري، لزگي، متن و حاشيه، رنگ شهرآشوب
گوشههاي دستگاه همايون
چكاوك، بيداد، نيداود، عشاق، باوي، ابوالچب، راوندي، موره، ليلي و مجنون، طرز، نوروز عرب، نفير، فرنگ، زابل، بيات عجم، عرال، دناسري، شوشتري، منصوري، مواليان، بختياري، مولف، دلنواز، جامهدران، نيريز، صوفينامه
گوشههاي دستگاه ماهور
درآمد، گشايش، مقدمه داد، داد، مجلسافروز، دلكش، خسرواني، خاوران، طرب انگيز، نيشابورك، طوسي، مرادخاني، فيلي، حصار ماهور، زيرافكند، نيريز، شكسته، عراق،حزين، كرشمه، زنگوله، راك هندي، راك كشمير، راك عبدالله، كرشمه راك، صفير راك، مثنوي، ساقينامه
گوشههاي دستگاه نوا
درآمدها، كرشمه، گردانيه، بيات راجه، عشاق، محير، حزين، زنگوله، نهفت، گوشت، عشيران، نيشابورك، عراق، مجسلي، خجسته، حسيني، بوسليك، رَهاوي، آواز مسيحي، ناقوس، نيريز
گوشههاي دستگاه راست پنجگاه
درآمد، زنگ شتر يا ناقوس، زنگوله، نغمه، خسرواني، روحافزا، پروانه، پنجگاه، عشاق، نيريز، زابل، بيات عجم، بحر نور، قرچه، منصوري، مبرقع، طرز، سپهر، عراق، محيّر، آشور آوند، اصفهانك، حزين، شوشتريگردان، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروز خارا، نفير، فرنگ، ابوالچپ، راوندي، ليلي و مجنون، طرز، ماوراءالنهر، راك عبدالله، راك هندي، فرود، نيريز صغير، نيريز كبير
چند نکته مهم راجب آنتی بیوتیک (عفونت گوش)
1-آنتی بیوتیک های خوراکی خطر دارند
2- آنتی بیوتیک های خوراکی عوارض جانبی بیش تری دارند
آنتی بیوتیک های خوراکی می توانند عوارض جانبی بیش تری نسبت به دیگر آنتی بیوتیک ها داشته باشند. عوارض جانبی شامل اسهال، حالت تهوع و استفراغ، درد معده، بثورات، سردرد و واکنش های خطرناک آلرژیک است.